Instagram wil de chat- en berichtenfuncties van de video-app verder uitbreiden. Dat gebeurt nu onder meer met de functie ‘notes’, die doet denken aan de ‘instant messaging’-dagen van het internet.

Topman Adam Mosseri van Instagram gaf hiervover deze maand uitleg in een post, met als kop: “Waar gaan notes over?”

Een terechte vraag, want niet iedereen weet precies wat de functie inhoudt. “Voor het geval je deze functie bovenaan je DM’s hebt opgemerkt, maar niet zeker weet waar ze over gaan … notities zijn een populaire manier geworden voor mensen om gedachten of statusupdates te delen met hun vrienden of mensen die hen volgen,” schreef Mosseri.

De functie werd voor het eerst gelanceerd in december 2022 en werd al snel gevolgd door de lancering van “channels”, voor groepschats waarmee makers in contact kunnen komen met hun fans.

Het maakt allemaal deel uit van de verbetering van de berichtendienst van Instagram, die een hub is geworden voor jonge gebruikers en waar het grootste deel van de korte video's wordt gedeeld.

"Meer en meer onderdelen gaan verschuiven van op feeds gebaseerde formaten naar messaging-formaten," zei Mosseri in een recent interview over de toekomst van sociale media.

Sinds de lancering van de notes is Instagram het product blijven ontwikkelen en zijn er verschillende nieuwe updates geïntroduceerd, zoals het toevoegen van video- en muziekmogelijkheden met het oog op Gen Z-gebruikers.

"We kijken altijd naar de jongste generatie als het gaat over hoe we kunnen evolueren," zei directeur Ashley Yuki Alexander van Instagram afgelopen jaar tijdens een evenement. "Dat vormt de basis van onze productstrategie."

Onlangs voegde Instagram de mogelijkheid toe om anderen te liken en te taggen in notes. Maar er is een probleem voor contentmakers. De functie valt onder een reeks Instagram-tools waarmee gebruikers alleen kunnen communiceren met mensen die ze wederzijds volgen. Mosseri erkende dit in zijn recente post. Hij gaf aan dat notes "gaat over het starten van gesprekken met mensen om wie je geeft."

Contentmakers kunnen de tool gebruiken om hun vrienden en volgers op de hoogte te houden van nieuwe content, muziek te delen waar ze naar luisteren en zelfs te solliciteren op vacatures.

"Het is makkelijk, omdat ik direct kan reageren op iemands berichtje," zegt contentmaker Celine Mili. "Het is ook handig als je zoekt naar creatieve mogelijkheden en professionals uit de industrie volgt."

Nieuwe content onder de aandacht brengen

Het gros van de influencers die Business Insider sprak, gaf aan dat ze de notes-functie gebruiken om de betrokkenheid bij hun Instagram Stories, reels en posts te verhogen. Maar ze merkten op dat de functie alleen kan worden gebruikt door degenen die hen ook volgen, wat het bereik enorm beperkt.

"Het is een prima manier om iets nieuws aan te kondigen", zegt contentmaker Jyoti Chand. "Als je een vraag stelt, verhoogt het echt je interacties. Het doet me denken aan de Facebook-statussen van vroeger."

Content Walé Oyerinde geeft aan dat hij de notes-functie graag gebruikt, omdat het een van de "minst inspannende en meest effectieve" manieren is om betrokkenheid op de app te stimuleren.

Instagram lanceerde de notitiefunctie in 2022. Foto: Meta

Hij reist vaak voor zijn werk. Als hij post waar hij op een bepaald moment is, krijgt hij meer reacties op notes dan via posts en reels. "Het is een fijne manier om informatie te delen zonder in detail te hoeven treden", zegt Oyerinde.

Het delen van muziek is een andere manier waarop makers de app gebruiken, zo vertelden contentmakers aan Business Insider.

Contentmaker Queen Khamyra zegt dat muziek voor haar een manier is om haar stemming weer te geven, zodat anderen het gevoel krijgen dat ze haar beter leren kennen.

Zichtbaarheid voor alle volgers zou notes beter maken

Omdat je alleen notes kunt delen met mensen als je elkaar wederzijds volgt, is het soms moeilijk voor contentmakers om het publiek te bereiken dat ze willen, zegt contentmaker Avalon Zborovsky-Fenster.

Ze heeft 151.000 volgers op Instagram-account maar volgt iets meer dan 300 mensen terug. Daarbij gaat het voornamelijk om vrienden, familie, andere contentmakers en merken waarmee ze heeft samengewerkt.

"Er zijn veel mensen die ik wil bereiken, maar vanwege de beperkingen van de functie kan ik dat niet", zegt ze. Zborovsky-Fenster hoopt dat de notes-functie zichtbaar zal worden voor iedereen die haar volgt, zodat ze door kan gaan met het opbouwen van haar persoonlijke merk en een betrokken online community.

LEES OOK: Speciaal label voor AI-beelden op Facebook en Instagram tegen nepnieuws